Bussresa till Österlen

Det är roligt att våra resor är så efterfrågade att vi fick köra med överfull buss!


Vi började vår utflykt österut till Kiviks Esperöds Arboretum, där vi blev välkomnade av Arboretets vänners ordförande Anders Lönneborg med ytterligare två engagerande och kunniga guider. Väldigt bra att kunna gå i mindre grupper genom denna fantastiska lilla skog av exotiska träd. Vi hade turen att får se både Junimagnolian och snödroppsträdet blomma. De övriga 40 000 m² man kan ströva omkring i på egen hand och vi var många i gruppen som kände att det måste vi göra, komma tillbaka och njuta mera av denna plats. 


Så var det hög tid för lunch som vi bokat på  Svabesholms Kungsgård, alldeles intill finns en blommande och charmig Arts- and Crafts-trädgård där Anette Cato välkomnade oss till ”Den engelska trädgården”. Den är ca 3000 kvm och indelad i många olika rum och fullspäckad med intressanta växter och kombinationer. Här finns mycket av det som vi uppskattar mest i engelska Arts- and Crafts-trädgårdar: färgstämda dubbla perennrabatter, rosenträdgård, woodland, ängar, växthus, lusthus, allmogeträdgård, köksträdgård och en vacker damm.


Bussen rullade en kort sträcka till Vitemölla där Lars Hansson klev på bussen och berättade om deras över 50 år med Arkitekternas Trädgård. Denna till ytan lilla trädgård skapades av Gunilla och Lars Hansson och är känd för sin design med fokus på stillhet och ro, vackra material, former och detaljer. Oj vad vi njöt, superlativen ville aldrig ta slut. Vilken underbar lite juvel att få uppleva tillsammans. Dessutom bjöd de (och deras granne!) på fika med kaffe och äppelmust.


Nu började vi bli trötta av alla upplevelser så vi börjar återfärden västerut via  Övedskloster slott (som för dagen var bokat för bröllop och stängt för besök) där vi besöker Slottsmagnolians trädgårdshandel med ett stort utbud av växter och inredningsdetaljer för inom- och utomhusbruk. Efter rundvisning bjöds föreningen på korv med bröd och dricka innan vi återvände till västkusten.


Bonusfilm: När vi lämnade, informerade trädkännaren Gunnar Olsson, som var medresenär, om att vi åkte genom en sällsynt förekommande allé av tallar.

Text: Agneta Andersson. Foto: Paul Folkesson, Eva Sisodiya & Lina Nord

Miniträdgårdsrunda

Söndagen 24 maj var det så dags för vår miniträdgårdsrunda i Kågeröd och Konga. En jämn ström av trädgårdsintresserade besökare möttes av tre helt olika trädgårdsmiljöer, alla lika inspirerande.


🌿 Hos Ulla och Rolf Nilsson möts vi direkt av en stor mängd olika perenner, ovanliga buskar och träd. Vi följer slingrande stigar och kommer till sist till den lilla välklippta gräsmatta som fortfarande finns kvar. Rolf berättar gärna om sina många vildinsamlande arter och hur det går att minska arbetsinsatsen med hjälp av marktäckare och samtidigt öka lummigheten. Trots den välfyllda trädgården finns också plats för ett stort uterum, ett växthus med krukade plantor som väntar på att få plats i trädgården och flera sittplatser.


🌿 Henriette Udsen, @Trädgårsmästarens Dotter på Instagram, är inte bara en skicklig illustratör utan har också trädgårdsintresset i blodet från sina plantskoleägande föräldrar. Det märks i uppbyggnaden av den kuperade trädgården som sluttar ned mot en bäck och omges av en skog med stor variation av träd. Trädgården har förutom många perenner också plats för växthus, dammar och sittplatser med utsikt över den sluttande trädgården och de slingrande stigarna.


🌿 Inger Persson och Mikael Persson har en stor trädgård under ständig utveckling, alldeles intill kyrkan i Konga. För att komma in i den stora trädgården går man igenom en vacker egengjord järngrind. Bakom den finns stora planteringar, många olika träd och buskar bl.a. ett mycket vackert och stort näsduksträd i full blom. En stor och rogivande damm med många vattenväxter, flera sittplatser och köksträdgård med växthus.

Inger experimenterar gärna med olika växtkombinationer och har bl a framgångsrikt lyckats ympa in en mistel i ett av träden. I det nybyggda, ljusa och mycket trevliga växthuset har Inger samlat mer känsliga och exotiska växter.


Trädgårdsföreningen riktar ett stort tack till alla tre trädgårdarna för att vi fick komma på besök en vacker söndag i maj.

NVSKTF hos Mats i Munka

Mats och Marlen Nilsson hälsade i torsdags trädgårdsföreningens medlemmar välkomna till företagsbesök, en storslagen kväll. 

Vi bjöds en resa sedan Mats började 1990 med fröodling fram till idag. Företagandet har genomgått alla de prövningar som ofta entreprenörer går igenom och vi som var med var imponerade på hur företaget navigerat och utvecklats till dagens version. 

Vi fick höra fantastiska siffror på verksamheten som vi inte kan sprida av företagshänsyn. Mats bjöd frikostigt på råd hur man bäst frö-odlar för att få starka och tåliga plantor, samt tankar på hur att skala upp sin odling, för alla att ta efter. 

Mats bjöd efter genomgång i maskinhallen, också den välstädad mitt i säsongen, på guidad rundvandring i samtliga växthus. Så trevligt att besöka en verksamhet med sådan god ordning, rent och fint i och runt byggnader och växthus. Ett föredöme att ha som det goda exemplet för företagare. Icke att förglömma välfyllda tråg med fantastiska blommor i lååånga banor. 

Efter rundvandring bjöd Mats in i maskinhallen igen för kaffe, kakor, glass och som avslutning hade han förberett varsin ampel som samtliga femtiofyra deltagare fick ta med sig hem. 

Mats hanterar enbart B2B. Men vi har fått en lista över företag inom NVSKTFs upptagningsområde som anger var man kan köpa blommor odlade av Mats i Munka. En lista som delas med alla som deltog i torsdagens program. 

På väg till parkerade bilar fångade vi i styrelsen så många positiva kommentarer från deltagarna som var så tacksamma över allt Mats delat med sig av och som lök på laxen varsin ”gå-hem-presenten”.  

Trädgårdsföreningen skickar ett varmt tack till Mats och Marlen i Munka för det fina programmet vi bjöds på. 

foto: Eva Sisodiya

foto: Lina Nord

foto: Paul Folkesson

Sparristider!

Vi besökte Kullasparris i Hässlebo utanför Jonstorp i måndags 18 maj. Åsa, en av två ansvariga, berättade om verksamheten och bjöd på smakprov både av ugnstillagad och av rå sparris.

Huvudfokuset är odling av sparris och Åsa förklarade bland annat varför de valt att brytskörda sparrisen istället för att skära av den vid skörd. Detta ger nämligen kunden en bättre kvalitet på sparrisen, ingenting behöver skäras bort, allt går att äta direkt.

Åsa visade oss ”Drängen” som är en specialbyggd vagn som används vid skörd. Det finns även stora odlingar med olika sorter av grönsaker och bär  såsom kål, sallad, sockerärtor, rabarber, vinbär, jordgubbar etc. I växthuset växer det spännande buljongträdet, Toona sinensis, som vi fick  smaka på. Häftig smak!

På gården bor ett flertal hönor och några tuppar.  Det var stundtals svårt att höra vad Åsa sa eftersom en av tupparna  hellre ville att vi skulle lyssna på honom 😄

Tack till alla som kom, samt till Åsa och Johan för att vi fick besöka 
deras verksamhet på Kullsparris.

Foto: Agneta Andersson, Erika Lennartsson, Kerstin Markusson Malmborg, Lina Nord.

Information om invasiva arter

Den 1 april 2026, fattade regeringen beslut om en nationell förteckning och en ny förordning om invasiva främmande arter. 

Den nya förordningen träder i kraft den 15 maj.  För arterna på den nationella förteckningen gäller generellt att de inte avsiktligen får: 
• föras in i landet,
• hållas, inte heller i sluten förvaring,
• födas upp, inte heller i sluten förvaring, 
• transporteras, utom till en anläggning i samband med utrotning, 
• släppas ut på marknaden, 
• användas eller utbytas, 
• tillåtas reproducera sig, växa eller odlas, inte heller i sluten förvaring, eller 
• släppas ut i miljön. 

Läs hela listan på naturvårdsverkets hemsida.

Har du frågor om hur du ska agera på din egen fastighet kring dessa arter ber vi dig att gå direkt till källan för att få korrekt svar. Kontakta Naturvårdsverkets ansvariga i frågan enligt nedan. 


Lövplattmasken, Obama nungara, är en ny invasiv art i Sverige som upptäcktes i Skåne i mitten av november 2024. 

Lövplattmasken, Obama nungara, har hittats i Sverige på flera olika växter från flera olika länder. Anledningen till att vi inte vill att den etablerar sig i landet är att den äter daggmaskar och andra marklevande djur. 

Daggmasken är viktig för ekosystemen eftersom den bland annat hjälper till att bryta ned växtdelar och förbättra jordens kvalitet. Om daggmaskarna minskar påverkar det jordbrukets skördar, våra egna odlingar i trädgården och växtligheten i naturen. Effekterna kan ta flera decennier att visa sig – men för att undvika dem måste vi agera redan nu


Vi vill från styrelsens sida tipsa om mycket bra information på hemsidan för Länsstyrelsen i Skåne.

Frågor, eller dina fynd anmäler du till Art- och naturenheten,
E-post: invasivaarter.skane@lansstyrelsen.se, Telefon 010-224 10 00 


Här kan du se två filmer som enkelt beskriver hur du själv kan leta efter lövplattmask i krukor och bland växter som du själv köper in. 

Allt om E-plantor

Ännu ett bra och lärorikt föredrag i föreläsningsserien hölls av Erika Lennartsson i onsdags kväll.

Denna gång fick vi djupare insikter om arbetet bakom och fördelarna med E-planta, men även Grönt Kulturarv, svenskt sigill, SKUD och tips och råd vid plantering. Kerstin hade förberett uppskattad fika till pausen även denna gång. Innan föredraget hölls också en kort extrainsatt föreningsstämma för att klubba igenom våra nya stadgar.

Tack till alla som deltog! Och till Erika och Kerstin.

Foto: Eva Sisodiya

Medlemskväll

Vi fick en härlig medlemskväll tillsammans i Tånga Bygdegård, igår 21/4 och det var speciellt roligt att så många nya ansikten och nya medlemmar. Vi umgicks, skrattade, fick information, fikade och bytte trädgårdsrelaterade saker med varandra 💚. En riktigt toppenkväll. Tack till alla som medverkade och tack till alla som var med och hjälpte till, innan, under och efter träffen! 🌿☀️💚

Foto: Eva Sisodiya, Lina Nord

Medelhavsfokus

Ikväll var vi många medlemmar som förflyttades till medelhavet för en stund hos Mediterranean Garden by Källna.

Det välfyllda växthuset doftade ljuvligt av alla citrusblommor, färgerna sprakade ikapp och smaklökarna blev också glada.

Som medlemmar i NVSKTF får vi alltid 10% och denna kvällen fick vi ytterligare rabatt så ett och annat fint fick komma med hem.

Tack till alla som kom, samt till er Dennis och Andrea och era trevliga söner för fint arrangemang!

Foto: Eva Sisodiya

Vår i trädgården

Vår i trädgården var temat på föreläsningsseriens mars-möte. Vi fick en fin kväll tillsammans där vi blev inspirerade till att ge oss ut och jobba i våra trädgårdar.

Vi pratade om när man gör olika saker, vad som är viktigt att tänka på som tex när klipper man rosor, hortensia, perenner, buskar och annat. Ogräs är ett spännande ämne som vi aldrig blir helt fullärda i, så alltid intressant att höra om hur vi kan jobba med det.

En annan viktig aspekt är hur vi i våra privata trädgårdar kan hjälpa till för att öka den biologiska mångfalden, tips på hur vi bygger insektshotell, vilka växter vi ska plantera och hur vi jobbar med våra jordar och komposter.

Vi tackar för ännu en kväll med roliga och intressanta och nya kunskaper!

Näringslivsträff och vårtecken

Att vara närvarande i vad som händer här och nu är viktigt, också för en förening.

Igår deltog Bodil och jag, Eva, i en Näringslivsträff som representanter för NVSKTF. Här samlades företagare, kommunrepresentanter, politiker och föreningar.

Temat var Ängelholms Platsvarumärke och inspiration runt hur vi alla är delaktiga i ett välmående samhälle.

Avslutningsvis lyssnade vi på ett mycket inspirerande föredrag av entreprenören Jonas Hagström; om mod att säga ja till idéer, om integration från hjärtat och att det som låter omöjligt är möjligt.

Sedan bar det av till årets tredje styrelsemöte med sikte på 2027 års program….

Ute händer det också mycket nu, knoppar är på bristningsgränsen och det är helt enkelt ljuvligt!

Årsmöte

Ett rekordstort antal medlemmar fyllde Tånga Bygdegård på kvällen den 4 mars för att delta i årsmöte och lyssna till välkända Karin Berglund. Utöver de sedvanliga paragraferna i dagordningen avsattes extra tid till att förklara de förändringar styrelsen föreslagit till reviderade stadgar.

En ny styrelsemedlem, Eva Rosberg, välkomnades i styrelsegruppen medan två verkliga veteraner, Jutta Lindh och Gunilla Bokelund-Bengtsson, avtackades varmt för deras värdefulla insatser i styrelsen och deras stora engagemang i föreningen.

Tidigare i år bad styrelsen medlemmarna besvara en enkät om genomförda program och om tips för nya aktiviteter. Tre vinster i form av deltagande i valfri aktivitet i årets program utlovades och tre glada vinnare drogs i ett lotteri.

Deltagarna bjöds därefter på danskt smörrebröd och morotskaka som, av sorlet vid borden att döma, uppskattades.

Efter förtäring och fina samtal runt borden var det dags för kvällens höjdpunkt.

Med glimten i ögat trollband Karin Berglund oss med sin otroliga berättarkonst, sina vackra foton, eftertänksamma reflektioner och anekdoter av älskade växter i synnerhet de doftande, fina möten med trädgårdsprofiler och besök i favoritträdgårdar. Karin inspirerade oss att se och njuta av det fina och det betydelsefulla i våra trädgårdar.

Efter långa applåder talade Karin om att hon nu bestämt sig. Detta fick bli, efter en mycket lång karriär, hennes sista föredrag. Vi är så otroligt tacksamma och glada att vi fick äran att ha Karin hos oss för en kväll!

De som tagit med sig någon av Karins alla böcker fick dem signerade, förstås.

Stort tack till alla som kom och till Tånga Bygdegård!

Foto: Lina Nord och Eva Sisodiya

Trädgårdsmaskiner i fokus

Föreläsningsseriens februariträff hölls på Maskingruppen där Erika och Jon gick igenom och visade vilka maskiner och redskap som vi kan använda oss av i våra trädgårdar.

Första snödropparna har skymtats och det börjar klia lite i våra trädgårdshänder. Men vi får hejda oss lite till och hålla oss till drömmar och förberedelser någon vecka till.

Vi fick lära oss skillnader mellan konsument- och proffsmaskiner, för- och nackdelar med olika häcksaxar, trimrar, lövblåsar, batteridrivna sekatörer och andra små smarta maskiner.

En genomgång av vad som hänt på marknaden senaste åren vad gäller robotar till våra gräsmattor och vad som är bra att tänka på när man ska göra sina val i framtiden.

Stort tack till Maskingruppen för en fantastiskt inspirerande och lärorik kväll!

Trädgårdsgrupper

Utöver det fina program vi har i föreningen finns det som medlem även möjlighet att ingå i en trädgårdsgrupp tillsammans med andra medlemmar. Nu, i början av 2026, har vi åter landat i 6 aktiva grupper, med sammanlagt 36 trädgårdar.

  • Prästkragen: 5 trädgårdar belägna mellan Perstorp och Torekov 
  • Salvia: 8 trädgårdar i Ängelholmområdet samt Bjuv
  • Treklöver:  5 trädgårdar, utspridda (bl.a. Höganäs och Ramlösa)
  • Tulpanen:  6 trädgårdar i Helsingborg och Höganäsområdet
  • Tussilago: 6 trädgårdar, mellan Torekov och Ausås
  • Vitsippan:  6 trädgårdar i närheten av Ängelholm samt 1 i Viken.

Se allmän information om trädgårdsgrupper här på vår hemsida.

Frö-föreläsning

Igår kväll drog vi igång föredragsserien genom att prata fröer med Ninni på Lindbloms Frö. Det fick bli en digital kväll på grund av ett snöigt Österlen. Information blandades med inspiration och frågestund. På Lindbloms Frö’s hemsida finns mycket information att hämta!

Även den högaktuella dokumentären på SVT Play ”Kriget om fröerna” samt F1-fröer analyserades från olika vinklar.

Tack alla som kom och tack Ninni på Lindbloms Frö AB!

Klara – färdiga – så!

Nu har vi klarat av de tio mörkaste veckorna under vintern och går mot ljusare tider! 

Kliar det i fingrarna att börja handla fröer och sätta igång säsongen, eller har du till och med redan börjat?

Berätta gärna i kommentarerna vilka säkra kort du tänker odla som du vet alltid blir bra, vad du ska testa för något helt nytt i år, och vad du har bestämt dig för att sluta odla.

Vi drar igång årets program med en föreläsning om just fröer – kom till hörsalen i Järnvägens museum på onsdag och lyssna på Ninni Henriksson som driver Lindbloms frö på Österlen.

Hon kommer berätta om hur de jobbar, och tipsa om fröodling av grönsaker, blommor, kryddor, prydnadsgräs och gröngödsling, och vilka smarta odlingstillbehör som kan vara bra att ha. Vi kommer även få höra om årets nyheter!

Varmt välkomna till en spännande och inspirerande kväll!

Tack för i år!

Nu borde programmet ha landat i era brevlådor (anmälningslistorna börjar redan fyllas upp, så vänta inte för länge om du hittar något intressant!) och vi laddar med ny inspiration för ett gott nytt trädgårdsår.

Vi ser med tacksamhet tillbaka på ett år tillsammans med våra fina medlemmar på utflykter, resor, föreläsningar och en fantastisk trädgårdsmässa, och hoppas (och tror) att nästa år kommer bli minst lika bra! Väl mött i det nya året!

Årets sista föreläsning

Igår lyfte vi det viktiga ämnet HÅLLBARHET! Vi fick höra vilka styrdokument som våra beslutsförfattare har att förhålla sig till, så som de 17 Globala målen, 3-30-300, krontäckningsgrad mm. Sen blev fokus på hur vi 2,6 miljoner privatträdgårdsägare i Sverige kan bidra! Alla små insatser gör stor nytta! Allt från att tillverka sin egen gödning, vattna på rätt sätt, plantera träd, täckodking, fjärilsrabatter, ordna boplatser till insekter, djur och pollinatörer.

En trevlig och inspirerande kväll som avslutades med att avslöja nästa års program i vår föreläsningsserie.

Erika och Kerstin tackar alla 226 besökare som i år sammanlagt besökt något eller flera av tillfällena de anordnat med föreläsning och fika.

Vi ses igen nästa år!

Höstfint i Häckeberga

Idag blev det ett slottsbesök utöver det vanliga för oss som kom med till Häckeberga slott i vackert november väder! Anna Norrman guidade oss genom sin fantastiskt spännande design, från det ena färgsprakande temarummet till nästa. Wow!!!

Besöket avslutades med en utsökt lunch i goda trädgårdsvänners lag.

Stort tack Anna, vi är tacksamma att vi hann bli din sista grupp på slottet som ni nu lämnat över till nya ägare! Och tack till alla som deltog.

Foto: Eva Sisodiya

Foto: Lina Nord

Lär känna växterna

Som en del av föreläsningsserien hoppade Sara Utter in igår och höll ett föredrag med rubriken Lär känna växterna, då Erika var sjuk. Sara berättade även om några av sina egna favoritväxter.

Tack till er ca 20 personer som trotsade regnvädret och deltog, till Bodil som fixat fika och till Sara förstås!

Obs, datumet för årets sista föreläsning är flyttad från 26 nov till 19 nov, samma tid. Hoppas vi ses då!